Instilling Creativity in Children at Roof Sky Yogyakarta Orphanage by Managing Plastic Bottle Waste
Main Article Content
Abstract
Plastic bottle waste has always been an important issue in natural pollution, both land and ocean pollution. Creativity is an important educational and life demand today. People who have creative skills are always needed by the environment because they can overcome problems that continue to develop. The aim of the activity is to instill creativity in the children of Atap Langit in managing plastic bottle waste into interesting handicrafts. This community service activity was carried out at the Atap Langit in Yogyakarta. This service examines efforts to instill creativity in processing plastic bottle waste into handicrafts using qualitative descriptive methods. The posttest results showed that the participants already had the character of environmental cleanliness and creativity in managing plastic bottle waste. The final result based on the pretest and posttest results can be categorized as successful and satisfactory, the child is able to do a handicraft according to the instructions. In this way, the activity of managing plastic bottle waste into handicrafts can instill creativity in the children of Atap Langit Orphanage.
Article Details
References
Amin, M. A. N. A., Indriasih, D., & Utami, Y. (2022). Pemanfaatan Limbah Plastik Menjadi Kerajinan Tangan Bagi Ibu-Ibu Pkk Desa Mejasem Barat, Kecamatan Keramat, Kabupaten Tegal. Journal of Community Service Nusantara (JPMN), 2(1), 35–41. https://doi.org/10.35870/jpmn.v2i1.580
Batubara, U. M., Hanif, I., Ilyas, N. F., Putri, P. P., & Putri, R. (2022). Pemanfaatan Sampah Plastik Menjadi Kerajinan Tangan Ramah Lingkungan di Desa Kampar. Maspul Journal of Community Empowerment, 4(2), 291–299.
Hakim, A. H., Triadnyani, I. A. P., Nugroho, F., Putra, I. M. B. A., & Antari, N. P. B. W. (2022). Sosialisasi Mengenai Eco-enzyme Dan Pembuatan Kerajinan Tangan Dari Botol Plastik Bekas. JAPI (Jurnal Akses Pengabdian Indonesia), 7(1), 23–30. https://doi.org/10.33366/japi.v7i1.3203
Hikmawati, A., Haritsyah, H., Prabowo, M. Y., Hafiz, A.-B., Sapitri, D., Martari, S., Nofiri, M., Widayanti, W., & Dari, R. W. (2020). Pelatihan Pengelolaan Limbah Plastik Menjadi Kerajinan Tangan Guna Meningkatkan Kreatifitas Anak-Anak. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 131–138. https://doi.org/10.12928/jp.v4i2.1875
Huliatunisa, Y., Wibisana, E., & Hariyani, L. (2020). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 1(1), 56–65. https://doi.org/10.31000/ijoee.v1i1.2567
Irawati, D., Masitoh, S., & Nursalim, M. (2022). Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara sebagai Landasan Pendidikan Vokasi di Era Kurikulum Merdeka. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 7(4), 1015–1025. https://doi.org/10.58258/jupe.v7i4.4493
Lubis, F. A. (2018). Upaya Meningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Model Project Based Learning. PeTeKa, 1(3), 192. https://doi.org/10.31604/ptk.v1i3.192-201
Luh, N., Mahendra Dewi, P., Maharani, S. E., Harson, R., Nyoman, I., & Sentana, N. (2023). “Pengabdian Masyarakat Tematik Kreasi Harmoni : Kukuhkan Kolaborasi Tumbuhkan Literasi” PENGELOLAAN DAN PEMANFAATAN SAMPAH PLASTIK (BOTOL PLASTIK) MENJADI KERAJINAN TANGAN YANG BERNILAI EKONOMIS. 2(1), 15–20.
Putri, R. F., & Silalahi, A. D. (2018). Pemanfaatan Limbah Botol Plastik Bekas Menjadi Barang Yang Bernilai Estetika dan Ekonomi. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 233–236. https://e-prosiding.umnaw.ac.id/index.php/pengabdian/article/download/86/80/
Rosadah, M. A., & Jayanuarto, R. (2021). Pemanfaatan Limbah Botol Plastik Bernilai Estetika Dan Ekonomi Guna Meningkatkan Perekonomian Masyarakat. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kuliah Kerja Nyata (JIMAKUKERTA), 1(1), 95–102. https://doi.org/10.36085/jimakukerta.v1i1.2635
Rustiarini, N. W., Legawa, I. M., Adnyana, Y., & Setyono, T. D. (2021). Pengolahan Sampah Plastik Menjadi Kerajinan Tangan Bernilai Ekonomi. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 10–21. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v2i2.502
Sari, K. P., S, N., & Irdamurni, I. (2020). Pengembangan Kreativitas Dan Konsep Diri Anak Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 44. https://doi.org/10.30659/pendas.7.1.44-50
Setiorini, I. L. (2018). PEMANFAATAN BARANG BEKAS MENJADI KERAJINAN TANGAN GUNA MENINGKATKAN KREATIVITAS MASYARAKAT DESA PAOWAN. Jurnal Pengabdian, 2(1), 53–61. https://media.neliti.com/media/publications/297760-pemanfaatan-barang-bekas-menjadi-kerajin-4444cb35.pdf
Sugiyono. (2021). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan) (A. Nuryanto (ed.)). Alfabeta.
Sulistiyani, R. (2022). Pelatihan Daur Ulang Sampah Botol Plastik Sebagai Media Pembelajaran Pengelolaan Sampah Dan Kreativitas. Journal of Community Service - PIMAS, 1(1), 10–21. https://doi.org/10.35960/pimas.v1i1.736
Wiyono, H. D. (2020). Kreativitas Dan Inovasi Dalam Berwirausaha. Jurnal USAHA, 1(2), 19–25. https://doi.org/10.30998/juuk.v1i2.503