Factors Influencing Sharia Economics Students of Sultan Ageng Tirtayasa University Continue to Use Conventional Banks

Main Article Content

Abstract

The use of conventional banks by Sharia Economics students at Sultan Ageng Tirtayasa University is still interesting to study, even though their understanding of Islamic banking is good. This study aims to identify factors that influence the interest of Sharia Economics students in using conventional banks. The research method used is quantitative with data collection through questionnaires distributed to 122 students. The data were analyzed using multiple linear regression to determine the effect of independent variables on student interest. The results showed that ease of access, service quality, and habit are the main factors influencing students' decisions in choosing conventional banks. In addition, social and economic factors also contributed significantly. The findings are expected to provide insights for Islamic banking to improve services and marketing strategies to attract more students.


 


Keyword: Conventional Banks, Student Interest, Islamic Economics, Influencing Factors.


 

Article Details

Section
Section Policy

References

Arisandi, B. (2022a). Pengaruh Sektor Pariwisata terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kabupaten Sumbawa. Journal of Finance and Business Digital, 1(3), 171–182. https://doi.org/10.55927/jfbd.v1i3.1183

Arisandi, B. (2022b). Pengaruh Sektor Pariwisata terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kabupaten Sumbawa. Journal of Finance and Business Digital, 1(3), 171–182. https://doi.org/10.55927/jfbd.v1i3.1183

Nina, M., & Br Brahmana, S. (2022). islamic economics and finance in focus volume 1 no 2 tahun 2022 meilisa nina sari br brahmana. islamic economics and finance in focus, 1. https://doi.org/10.21776/ieff.2022.01.2.08

Prijanto, B., Ferina Pulung, R., & Sari, A. R. (2021). Analisis Perbandingan Kualitas Pelayanan Bank Syariah dengan Bank Konvensional di kota Depok menggunakan carter modeL. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance, 4(1), 2021.

Brahmana, M. N. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Tidak Menggunakan Bank Syariah Sebagai Transaksi Utama. Islamic Economics And Finance In Focus, 173-186.

Erika Firdiana, K. F. (2021). Pengaruh Literasi Ekonomi Syariah Terhadap Penggunaan Menabung di Bank Syariah. Jurnal Ekonomika dan Bisnis Islam, 99-109.

feb.untirta.ac.id/Program Studi S1 Ekonomi Syariah. (2019, December). Retrieved from feb.untirta.ac.id: https://feb.untirta.ac.id/program-studi-s1-ekonomi-syariah/

Firmansyah, D. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum Dalam Metodologi Penelitian: Literature Review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik, 85-114.

Indra Syafii, I. H. (2020). Peluang Perbankan Syariah di Indonesia. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS), 666-669.

muhayatsyah, A. (2022). keputusan mahasiswa dan faktor-faktor yang mempengaruhi jurusan baru. e jurnal, Hlm 25.

Nasution, A. W. (2019). Analisis Faktor Kesadaran Literasi Keuangan Syariah Mahasiswa Keuangan dan Perbankan Syariah. EQUILIBRIUM: Jurnal Ekonomi Syariah, 40-63.

Purnomo, S. D. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Menabung di Bank Syariah pada Masyarakat Kabupaten Banyumas. Jurnal Manajemen dan Sains, 343-350.

Putera, A. P. (2020). Hukum Perbankan: Analisis Mengenai Prinsip, Produk, Resiko, dan Manajemen Resiki Dalam Perbankan. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Rudi Hartono, F. A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Perbankan Syariah Universitas Islam Negeri Sulthan Thata Saifuddin Jambi Untuk Menggunakan Layanan Mobile Banking Bank Syariah Mandiri. Jurnal Margin, 105-118.

Setyorini, E. E. (2021). Pengaruh Pelayanan dan Produk Tabungan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Menabung Pada Bank Syariah Mandiri Cabang Pasuruan. AN-NISBAH: Jurnal Perbankan Syariah, 168-176.

Silalahi, C. A. (2020). Analisis Faktor-Faktor yangg Mempengaruhi Kurangnya Minat Mashasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Muslim Nusantara (UMN) Al Washliyah Menabung di Bank Syariah. Prossiding Seminar, 70-76.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D . Bandung: Alfabeta Bandung.

Sujarweni, V. (2020). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Sujono, J. V. (2022). Analisis Kinerja Keuangan Perbankan Konvensional Sebelum dan Selama Pandemi Covid-19. KINERJA: Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 699-707.

Tsabitah Nada Amirah, M. I. (2023). Pengaruh Strategi Pemasaran (Word Of Mouth) Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Produk Di Bank Syariah. AN-NISBAH: Jurnal Perbankan Syariah, 39-58.

Tyagita Winaya Mukti, N. S. (2019). Apakah BankSyariah Berbeda Dengan Bank Konvesional. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 1137-1152.

Ubaidillah, A. F. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepercayaan Nasabah Bank. Dar El-Falah: Jurnal Imu-ilmu Sosial, Keagamaan, dan Humaniora, 1-11.