A Literature Review on Interactive E-Book-Based Learning Media in Science Education

Main Article Content

Qonita Maulida
Zulfiana Lifti Rosyida
Ita Ainun Jariyah

Abstract

This study aims to review the literature related to the use of interactive e-book-based learning media in learning Science in Junior High School (SMP). By utilizing multimedia elements, such as animation, video and interactive quizzes, interactive e-books offer an innovative approach in helping students understand complex scientific concepts. This research uses the literature study method by reviewing various articles and relevant research. The results showed that interactive e-books can increase learning motivation, concept understanding, and student engagement. However, the implementation of interactive e-books still faces challenges, such as limited technological infrastructure, lack of teacher technical skills, and accessibility barriers. Therefore, careful planning and teacher training are needed to ensure the effectiveness of using interactive e-books in science learning.

Article Details

Section
Section Policy

References

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2022). Studi Literatur: Peran Inovasi Pendidikan pada Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184.

Awalia, M. R. S. D. (2022). HUBUNGAN LAMA PENGGUNAAN GADGET DENGAN KELELAHAN MATA.

Dahlan, M. M., Sabri, S., Mohtaram, S., Kamarudin, N. S., & Syazana, F. (2024). Empowering Learning : The Impact Of Interactive Ebooks Educational Administration : Theory and Practice Empowering Learning : The Impact Of Interactive Ebooks. May. https://doi.org/10.53555/kuey.v30i5.5079

Darihastining, S. (2022). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas V MI Ghozaliyah Melalui Media Audio Mufarikha. 1(2).

Dewi, S. A., Rini, T. A., & Rochani, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Ipas Menggunakan Model Pbl Berbantuan E-Book Interaktif Pada Siswa Kelas Iv. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6761–6773.

Dimitriadou, E., & Lanitis, A. (2023). A critical evaluation, challenges, and future perspectives of using artificial intelligence and emerging technologies in smart classrooms. Smart Learning Environments, 10(1). https://doi.org/10.1186/s40561-023-00231-3

Halim, A., Windiani, A., Noviyanti, C. N., Salsabila, N., & Ameylia, P. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL POWTOON PADA ANAK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR.

Handayati, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Dengan Memanfaatkan Fitur Rumah Belajar Pada Pada Mata Pelajaran Ipa. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 1(4), 369–384. https://doi.org/10.47387/jira.v1i4.61

Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). PEMANFAATAN TEKNOLOGI DIGITAL DALAM KEGIATAN PEMBELAJARAN. http://journal.unpak.ac.id/index.php/jppguseda,

Irwansyah, J., Putri, O., Gumay, U., & Arini, W. (2024). Penerapan E-Book Fisika Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Lubuklinggau. 3, 63–71. https://doi.org/10.62383/pentagon.v2i3.229

Khairrani, A. (2019). E-Book sebagai media pembelajaran di masa depan.

Kiki Pratiwi Sufyan, D. (2024). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA TENTANG STRUKTUR BUNGA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA VISUAL. BIOCHEPHY: Journal of Science Education, 4(1), 298–303. https://doi.org/10.52562/biochephy.v4i1.1107

Lestari, D. T., & Suciptaningsih, O. A. (2024). PENGEMBANGAN E-BOOK INTERAKTIF BERBASIS HEYZINE UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PADA ELEMEN UNDANG-UNDANG NEGARA REPUBLIK INDONESIA SISWA KELAS IV SD. 11, 450–459.

Maulid, T. A., Maulana, & Isrok’atun. (2024). Keterampilan Guru dalam Membuat Media Pembelajaran Digital dengan Menggunakan Artificial Intelligence Aplikasi Canva. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 281–294.

Najib, M., Syawaluddin, A., Raihan, S., & Abstrak, A. I. (2023). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Sistem Tata Surya Berbasis Literasi Sains untuk Siswa SD. Jurnal Inovasi Pedagogi & Teknologi, 1(1), 1–13.

Ningsih, F. S. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Interaktif dalam Menunjang Pemahaman Siswa MI di Era Society 5 . 0. 6(1), 683–698.

Purwandari, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi E-Book Kurikulum 13 Sma Dan Smk. Jurnal Sainstech, 7(1), 59–63.

Rahayu, I. T., Pramuswari, M. F., Santya., M., Oktariani, R., & Fatimah, S. (2023). Analisis Hasil Pengaruh Perkembangan Iptek Terhadap Hasil Belajar Siswa Sd/Mi. HYPOTHESIS : Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 01(2), 97–110.

Redaksi, D., Terakhir, D., & Rohmah, N. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN MASA KINI: APLIKASI PEMBUATAN DAN KEGUNAANNYA. Awwaliyah: Jurnal PGMI, 4. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v4i2.771

Resti, N., Ridwan, R., Palupy, R. T., & Riandi, R. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Menggunakan AR (Augmented Reality) pada Materi Sistem Pencernaan. BIODIK, 10(2), 238–248. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.34022

Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42. https://doi.org/10.36339/jmas.v2i1.427

Ruddayamanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca.

Syafani, S. R., & Tressyalina, T. (2023). Penerapan E-Book Interaktif Berbasis Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Teks Biografi. Educaniora: Journal of Education and Humanities, 1(2), 16–22. https://doi.org/10.59687/educaniora.v1i2.27

Zhang, X., Tlili, A., Shubeck, K., Hu, X., Huang, R., & Zhu, L. (2021). Teachers’ adoption of an open and interactive e-book for teaching K-12 students Artificial Intelligence: a mixed methods inquiry. Smart Learning Environments, 8(1). https://doi.org/10.1186/s40561-021-00176-5