The Influence of Environmental Hygiene Education on Clean and Healthy Living Behavior in Children Aged 5-6 Years at Baiturrahman Gowa
Main Article Content
Abstract
The low habituation of clean and healthy living behavior (PHBS) in children aged 5-6 years remains a significant issue in early childhood education, including in Baiturrahman Kindergarten, Gowa Regency. Observations reveal poor habits such as littering and low handwashing awareness despite previous health campaigns. This study aims to determine the effect of learning activities focused on environmental cleanliness on PHBS in young children. A quasi-experimental design with a non-equivalent group test and a quantitative approach was applied. The study involved 10 children divided into an experimental group, which received environmental cleanliness learning interventions, and a control group. Purposive sampling was used, and data collection included direct observation and documentation. The paired sample t-test was employed for data analysis. Results showed that the experimental group had a pre-test average of 32.7, indicating basic cleanliness understanding, which improved significantly after learning, with a post-test average of 8.4. The control group showed minimal changes (pre-test: 33.6, post-test: 8.4). Independent t-test results indicated a significant difference between groups (pre-test: T = 10.52, P = 4.09 × 10⁻⁹; post-test: T = 10.90, P = 2.32 × 10⁻⁹). This study highlights the effectiveness of structured cleanliness education in improving PHBS behaviors. Collaboration between teachers, parents, and peers is recommended to reinforce PHBS habits and ensure long-term behavioral changes.
Article Details
References
A., Darwis, D., & Asdar, F. (2023). Pengaruh edukasi cuci tangan terhadap penerapan PHBS pasca pandemi Covid-19. JIMPK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa. https://jurnal.stikesnh.ac.id/index.php/jimpk/article/view/1286
Anggraini, N. P., & Susanto, H. (2018). Efektivitas penguatan positif dalam membentuk perilaku hidup bersih pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 23–30.
Aprizah, A. (2021). Hubungan karakteristik ibu dan perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) tatanan rumah tangga dengan kejadian stunting. Jurnal Kesehatan Saelmakers PERDANA (JKSP), 4(1), 115-123.
Cahyadi, A. T. (2022). Perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS) anak sekolah dasar di SDN 13 Kolo Kota Bima. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala. https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/article/view/442
Departemen Pendidikan Nasional. (2004). Pedoman pembelajaran kesehatan anak usia dini. Jakarta: DEPDIKNAS.
Haryanto, H. (2020). Efektivitas pendidikan kesehatan dalam meningkatkan praktik PHBS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 145–153.
Kusnadi, D. (2021). Tantangan dan strategi penanaman PHBS pada anak usia dini di masa pandemi. Jurnal Ilmu Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 88–95.
Putri, A. Y., & Ramadhani, F. (2019). Pengaruh pemberian insentif terhadap peningkatan motivasi belajar dan perilaku anak usia dini. Jurnal Psikologi dan Pendidikan Anak, 7(1), 40–48.
Rahmawati, D. (2022). Nutrisi dan pertumbuhan anak 5-6 tahun. Jurnal Gizi dan Kesehatan, 15(2), 56-63.
Rahmawati, F., & Proverawati, A. (2012). Pendidikan kesehatan anak usia dini. Nuha Medika.
Safitri, E., et al. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kebersihan terhadap Perilaku Hidup Bersih dan Sehat pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 14(1), 45-60.
Sari, M. D. (2021). Implementasi program PHBS di TK: Studi kasus di kota X. Jurnal PAUD Berkualitas, 5(1), 12–20.
Sari, M. D., & Lestari, R. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku hidup bersih dan sehat pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 77–85.
Sari, R. (2021). Peran orang tua dalam menerapkan PHBS pada anak. Jurnal Pendidikan Keluarga, 10(4), 77-85.
Setiawan, A. (2017). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap perilaku hidup bersih dan sehat anak. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 11(1), 45-50.
Wulandari, D., & Setiawan, A. (2020). Pembentukan kebiasaan sehat melalui pembelajaran berulang pada anak usia dini. Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 8(2), 103–112.
Wulandari, S., & Syahrul, R. (2017). Strategi pembelajaran sosial dalam membentuk karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 51–59.
Yuliana, N., & Prasetyo, A. (2017). Model pembelajaran berbasis observasi dan peniruan untuk menanamkan perilaku hidup sehat pada anak usia dini. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 45–53.